
Het stationsgebouw van de Nederlandse Spoorwegen met vierkante opzet, gebouwd in 1913 in de stijl van het Traditionalisme. Het object is gesitueerd binnen de bebouwde kom van Weert aan de zuidzijde van het oude centrum, achter de rooilijn aan het Stationsplein. De entree van het stationsgebouw ligt noordelijk, het spoor ligt zuidelijk. ![]() Stationsplein 19 ea medio augustus 2016 WetenswaardHet station is gebouwd naar ontwerp van civiel ingenieur George Willem van Heukelom in opdracht van de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen. Er zijn verscheidene uitbreidingen en vernieuwingen gerealiseerd. In 1959 is een fietsenstalling deels aan de linker en deels aan de achtergevel aangebouwd, waarbij in de linker zijgevel een doorgang is verkleind. In 1981 is de stationshal verbouwd waarbij onder andere de loketten, tochtdeuren in de hal, een doorgang naar de rijwielstalling en een toiletgroep zijn gerealiseerd. Ook zijn er tl-bakken aangebracht aan het plafond. Het object maakt deel uit van het beschermd stadsgezicht Klik op de icoontjes in de rechterkolom of de tegels hieronder voor meer informatie. | Terugblik1903Op 3 januari vergadert de Kamer van Koophandel in Maastricht waarin wordt meegedeeld dat een verzoek aan de minister is gedaan voor de aanleg van een spoor tussen Weert en Eindhoven. 1914Op 19 april wordt het station zonder feestelijk vertoon in gebruik genomen. 1930Op Pinkstermaandag 9 juni is het plein het startpunt van de optocht vanwege de 23-ste 'Limburgsche Katholiekendag'. 1972De gemeenteraad gaat op 20 oktober akkoord het Stationsplein van de Drehmanstraat tot een de Wilhelminastraat voor een bedrag van bijna 1 miljoen gulden te renoveren. 2014Het stationscomplex bestaat 100 jaar. Lees ook:
![]() ![]() ![]() |