Deze dubbele spoorbrug met gemetselde bruggenhoofden is uitgevoerd in een rode baksteen in een staand verband. Natuursteen is toepast in de plint en ter accentuering van de rond afgewerkte hoeken. Aan weerszijden van de onderdoorgang zijn de metalen roosters afgewerkt met natuurstenen stijlen, boven- en onderdorpel. ![]() Spoorviaduct Louis Regoutstraat medio 1993 GAW G.1760, Foto Cor Damhuis Op de brugwand, opgetrokken in baksteen metselwerk, liggen in een verdiept vlak twee in beton uitgevoerde vlakke spooroverbruggingen. WetenswaardigDe bruggenhoofden bij de spoorbrug zijn van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde, architectonische en stedenbouwkundige waarde. De bruggenhoofden zijn van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde als bijzondere uitdrukking van een typologische ontwikkeling en de structurele groei die Weert doormaakte als gevolg van de industrialisatie en de aanleg van de Zuid-Willemsvaart. De bruggenhoofden zijn van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische waarde vanwege de karakteristieke vormgeving, materiaalgebruik en detaillering. De brug heeft een stedenbouwkundige waarde vanwege het belang van het beeldbepalende karakter als onderdeel van de ontwikkelingen in het transportnetwerk van Weert. Het viaduct maakt deel uit van het zogenoemde ' Hoog spoor', dat in 1913-1914 is aangelegd als verbinding tussen noord Nederland en de rest van Limburg. Klik op de icoontjes in de rechterkolom voor meer informatie. | Terugblik1913-1914Door de bouw van het viaduct vanwege het 'Hoog spoor' worden de de gelijkvloerse kruisingen van spoor en wegen, vermeden. 2022Het viaduct wordt door burgemeester en wethouder op 12 juli op de monumentenlijst geplaatst. Lees ook:
![]() ![]() ![]() |